Assalamualaikum
hari tu saya ada janji
nak bagitau budget keseluruhan Renovation Rumah saya
(buat masa ni masih belum 100%)
maklumlah
nak kena kumpul duit sendiri
bukan senang nak senang kan...
sebahagian dari kos renovation saya dah cerita di sini..
saya summarykan terus di sini ye...
Kos Renovation Rumah Utama = RM125k (ni cost extend atas bawah depan belakang)
Kos Tambahan Renovation Utama = RM9k (sabo je kan kena tambah..habis terbang $$$ )
Kelulusan Majlis = RM2.7k (plan dan kelulusan)
Kos Lampu dan Kipas = RM2.6k (ye untuk buat renovation..barang-barang cenggini kena lah beli sendiri)
Kos Guaman = RM3,352.90
Kos Grill Rumah + Awning = RM3.6k + RM8k
Kos Dapur & Hood = RM2.6k
Kos Gate = RM4k (termasuk tiang)
Kos Ubah Meter Elektrik = RM931.21 (pun kena bayar kan ha ha ha)
Total? kira sendirilah...
ada lagi tak siap....kitchen cabinet dan wardrobe....
letih kan kalau duit kite dah set awal-awal untuk apa..tetiba je..kena gunakan ke arah lain..
tak pe..saya sabar
sabar tu kan separuh dari iman :)
pelan pelan kayuh orang kata..
kalau ikot saya..banyakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk lagi kena buat untuk rumah ni
future plan mmg untuk kc dan wardrobe dulu
then saya plan nak pasang roof dan lantai untuk porch area
dan macam nak kena pasang alarm dan cctv jugak
semua ni duit kan...
saya kalau boleh tak moh hutang-hutang
jadinya..saya menabung sikit-sikit
tak pe lah kan..
biar lambat..asal selamat
utamakan apa yang penting....
memang dalam jangkmasa 5 tahun ni
saya kena struggle untuk rumah ni
in syaa allah kalau ada rezeki lebih
boleh lah bawak anak-anak berjalan
kalau rezeki masih suam-suam
anak-anak berjalan je lah sekitar taman :)
saya rasa itu je kot kos setakat nieH
nak menaip pun cam letih
belum membaca lagi kan
Moga dapat menjadi panduan untuk semua ..
budimu tak mampuku balas berbanding pemberian aku...
kesabaranmu tak mampu kutandingi dengan kemarahanku...
air matamu adalah pantang larang hidupku...
walaupun sukar untukmu menjadikan kesedihan itu milik aku...
kehilanganmu mampu mengubah segala kegembiraan aku...
namun aku masih di sini mengharungi likuan kehidupan ini kerana
adanya kau untukku
Tuesday, August 23, 2016
Monday, August 22, 2016
Home Sweet Home
Assalamualaikum
buat masa ni
saya tengah concentrate untuk perkara di bawah
ni lah susah senang saya...
$$$ mengalir macam air...
bukan senang nak senang kan..
nanti saya update ye..
buat masa ni
saya tengah concentrate untuk perkara di bawah
ni lah susah senang saya...
$$$ mengalir macam air...
bukan senang nak senang kan..
nanti saya update ye..
Labels:
Home Sweet Home,
La Cottage Putra Perdana
Thursday, August 18, 2016
Salam Sejahtera..Salam 1Malaysia
Assalamualaikum
Lamanya tak update...
rindu nak berblogging...
nak update pasal rumah
nak update pasal 'Jom Kurus' programme
nak update pasal Fahim
segala-galanya lah..
tapi nantilah...
saya cuba...
Lamanya tak update...
rindu nak berblogging...
nak update pasal rumah
nak update pasal 'Jom Kurus' programme
nak update pasal Fahim
segala-galanya lah..
tapi nantilah...
saya cuba...
Thursday, June 23, 2016
Salam 18 Ramadhan
Assalamualaikum
Pejam celik...pejam celik...
alhamdulillah..sudah 18 hari umat islam berpuasa...
macam mana puasa tahun ni??
segar? lesu?
apa-apapun..saya doakan yang terbaik untuk semua...
Sempena Ramadhan bulan yang mulia..
saya nak share satu kisah yang saya rasa...
saya tak pernah sedar selama ni Allah berikan rezeki tu depan mata saya
mesti kawan-kawan pernah rasa sesak hujung bulan kan???
jangan kata takkkkk...kalau tak confirmed korang memang pandai berjimat cermat orangnya
btw....berbalik kepada sesak di hujung bulan...
selalunya saya ni memang buat budget untuk duit gaji saya tiap-tiap bulan
memang hari ni dapat gaji..terus zasss bayar bil-bil utiliti dan segalanya yang perlu saya bayar...
memang dapat tengok gaji tu kejap jelah banyaknya..lepas tu susut ..
nangisssssssss...
dan sejak renovate rumah hari tu..
memang saya ni kais pagi makan pagi..kais petang makan petang..
bukan kata tak cukup sangat-sangat
tapi tak boleh nak 'senang-senang' sikit..
cumanyaaa...
hari ni baru saya tersedar..
setiap kali saya rasa cam sesakkkkk sangat
Allah datangkan saya 'bantuan' yang saya tak sedar
contohnya....
tiba-tiba je ada orang beli cookies saya...(ada duit di situ)
tiba-tiba ada je orang belanja makan..
tiba-tiba ada orang bank-in duit (sebab dulu pinjam lupa nak bayar)
nampak takkkkkk
banyak lagi contoh..
tapi pagi ni betul-betul buat saya tersedar..
sampai nangis saya dalam toilet
Ya Allah...a.k.u mohon ampun pada mu Ya Allah...
selama ni .. kau sentiasa bersama kami Ya Allah..
bantu kami di kala susah..
cuma kami yang selalu lupa padaMu Ya Allah ..
ketika senang..kami lalai...
Ampunkan kami Ya Allah
dekatkan lah hati kami dengan sentiasa syukur padaMu Ya Allah...
so kawan-kawan
jangan pernah ada rasa Allah tak sayang pada kita
jangan pernah ada rasa Allah tak adil pada kita
Allah akan sentiasa bersama-sama kita..tak kira kita di mana sahaja
awasi setiap tingkah laku kita..tutur kata kita..
jika kita di landasan yang betul..Allah sentiasa dekat dengan kita..
in sya allah
Moga kawan-kawan semua dapat menjalani baki 12 hari lagi menunaikan ibadah puasa dengan keimanan dan ketaqwaan...in syaa allahhh...
amiiinnn...
Pejam celik...pejam celik...
alhamdulillah..sudah 18 hari umat islam berpuasa...
macam mana puasa tahun ni??
segar? lesu?
apa-apapun..saya doakan yang terbaik untuk semua...
Sempena Ramadhan bulan yang mulia..
saya nak share satu kisah yang saya rasa...
saya tak pernah sedar selama ni Allah berikan rezeki tu depan mata saya
mesti kawan-kawan pernah rasa sesak hujung bulan kan???
jangan kata takkkkk...kalau tak confirmed korang memang pandai berjimat cermat orangnya
btw....berbalik kepada sesak di hujung bulan...
selalunya saya ni memang buat budget untuk duit gaji saya tiap-tiap bulan
memang hari ni dapat gaji..terus zasss bayar bil-bil utiliti dan segalanya yang perlu saya bayar...
memang dapat tengok gaji tu kejap jelah banyaknya..lepas tu susut ..
nangisssssssss...
dan sejak renovate rumah hari tu..
memang saya ni kais pagi makan pagi..kais petang makan petang..
bukan kata tak cukup sangat-sangat
tapi tak boleh nak 'senang-senang' sikit..
cumanyaaa...
hari ni baru saya tersedar..
setiap kali saya rasa cam sesakkkkk sangat
Allah datangkan saya 'bantuan' yang saya tak sedar
contohnya....
tiba-tiba je ada orang beli cookies saya...(ada duit di situ)
tiba-tiba ada je orang belanja makan..
tiba-tiba ada orang bank-in duit (sebab dulu pinjam lupa nak bayar)
nampak takkkkkk
banyak lagi contoh..
tapi pagi ni betul-betul buat saya tersedar..
sampai nangis saya dalam toilet
Ya Allah...a.k.u mohon ampun pada mu Ya Allah...
selama ni .. kau sentiasa bersama kami Ya Allah..
bantu kami di kala susah..
cuma kami yang selalu lupa padaMu Ya Allah ..
ketika senang..kami lalai...
Ampunkan kami Ya Allah
dekatkan lah hati kami dengan sentiasa syukur padaMu Ya Allah...
so kawan-kawan
jangan pernah ada rasa Allah tak sayang pada kita
jangan pernah ada rasa Allah tak adil pada kita
Allah akan sentiasa bersama-sama kita..tak kira kita di mana sahaja
awasi setiap tingkah laku kita..tutur kata kita..
jika kita di landasan yang betul..Allah sentiasa dekat dengan kita..
in sya allah
Moga kawan-kawan semua dapat menjalani baki 12 hari lagi menunaikan ibadah puasa dengan keimanan dan ketaqwaan...in syaa allahhh...
amiiinnn...
Thursday, May 12, 2016
Subscribe to:
Posts (Atom)
