SEMAKIN HARI SEMAKIN SAYANG

Thursday, April 21, 2011

Bila a.k.u Semakin Tua | adanyakauuntukku |

Assalamualaikum

L . E . T . I . H

lately
a.k.u rasa letih-letih sangat...
balik rumah je..
kaki macam kejong semacam....
badan weak gila

nak harapkan si Alieyah tu
kadang-kadang mood dia ok
kadang-kadang mood dia ko
pasrah je lah kan

alaaa..
apelah nak di harap dekat budak 5 tahun pun...
tu blom itu budak 3 tahun tuuuu....

dah terasa diri tu TUA sangat dahhh
tetiba rasa sayu je....

a.k.u yang 3 series ni pun dah terasa tua
ni kan pulak mak abah a.k.u

huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
nak nangis nak nangis....

so a.k.u pun browse internet...
carik maklumat tentang LETIH..

mmmmmm
banyak keburukan lagik dari kebaikan..

tapi antara banyak-banyak artikel..
a.k.u paling suka yang ni..
dipetik dari Halaqah.net
Letih Bukannya Penyakit?

Penat, letih dan lesu; berlainan istilah tetapi membawa erti yang lebih kurang sama iaitu keadaan diri yang tidak bermaya atau tidak bertenaga.

Pada hari ini banyak orang mengadu mengalami keadaan fizikal sedemikian. Senario ini membuka peluang luas kepada industri pengeluaran makanan kesihatan atau makanan tambahan (supplement). Pelbagai jenis, jenama dan produk ada di pasaran yang semuanya menawarkan kelebihan masing-masing. Ini memberi lebih banyak pilihan kepada pengguna.

Namun, dari satu segi, terlalu banyak pilihan pun mengelirukan pengguna.  Mari kita lihat punca letih, cara mengatasi dan bagaimana makanan kesihatan atau makanan tambahan boleh membantu. Dari situ, anda mampu memilih supplement yang sesuai dengan keperluan diri tanpa perlu berbelanja besar.
Pada dasarnya, letih atau lesu bukanlah penyakit. Ia lebih kepada simptom atau gejala kepada masalah lain seperti, pemakanan yang tidak sempurna, terlalu kuat bekerja, kurang atau terlebih bersenam, insomnia atau tabiat tidur tidak sempurna, gangguan perubatan yang spesifik seperti sindrom prahaid bagi kaum wanita
Punca Letih
Kebanyakan orang berasa letih kerana stress, runsing atau berasa cemas, depresi atau imuniti rendah dan jangkitan kronik. Ia berkait dengan penyakit kencing manis, tiroid atau ketidakseimbangan kelenjar adrenal; penyakit jantung, hati atau buah pinggang.

Kekurangan vitamin dan mineral menyebabkan kurangnya penghasilan sel darah merah dan ini boleh menyebabkan anda rasa lesu kerana sel-sel ini mengangkut oksigen yang digunakan untuk tenaga.
Bagi kaum wanita, rasa lesu berlaku akibat pergolakan paras hormon sewaktu kehamilan dan ketika menopaus atau daripada anaemia kerana darah haid yang banyak. Gangguan tidur dan ubat-ubatan, termasuk ubat bagi darah tinggi juga boleh menyebabkan seseorang itu berasa penat atau lesu.
Bagaimana makanan tambahan boleh membantu?

Senarai makanan tambahan atau supplement yang dipaparkan di sini seharusnya diambil hanya apabila rasa lesu atau letih itu bukan disebabkan keadaan perubatan.

Pengambilan supplement selama dua bulan akan memperlihatkan kesan dan rasa lega. Mulakan dengan pengambilan vitamin, asid amino dan dua jenis ginseng. Kemudian tambahkan magnesium, asid amino dan minyak biji flaks (flaxseed) jika rasa lesu berterusan.

Vitamin B-kompleks pula menyokong sistem saraf dan imun. Vitamin ini meningkatkan lagi keberkesanan sel darah putih yang menentang bakteria dan virus. Ia juga perlu bagi penyalinan sel darah merah yang sempurna.

Vitamin C juga penting. Ia menggalakkan fungsi imun, membantu memperbaiki tisu dan menyokong kelenjar adrenal yang mengawal pengeluaran horman stress di dalam badan.

Salah satu kegunaan ginseng yang paling popular ialah untuk meningkatkan paras tenaga badan. Di Asia, Panax ginseng telah lama digunakan untuk tujuan ini. Siberian ginseng pula mengandungi kompoun yang terbukti dapat melawan kelesuan.

Bagi sesetengah orang, kekurangan sedikit magnesium pun boleh menimbulkan rasa letih. Pengambilan mineral tersebut selama dua bulan boleh mengatasi kekurangan itu. Setiap sel di dalam badan memerlukan campuran asid amino untuk membuat protein, dan dalam sesetengah kes paras rendah boleh menyebabkan lesu.

Minyak flaxseed membantu dengan membekalkan asid-asid lemak perlu, yang memelihara keutuhan sel membran dan meningkatkan sistem imun

Supplement yang disyorkan
  • Vitamin B-kompleks -  1 biji dua kali sehari bersama makanan. Pilih satu B-kompleks yang mempunyai 150 mcg vitamin B12 dan biotin, 400 mcg asid folik dan 50 mg vitamin-vitamin B lain.
  • Vitamin C 1000 mg  - 3 kali sehari.  Kurangkan dos jika mengalami cirit-birit.
  • Panax ginseng 100-250 mg - dua kali sehari. Di piawaikan agar mengandungi sekurang-kurangnya 7% ginsenosides.
  • Siberian ginseng 100-300 mg - dua kali sehari. Di piawaikan agar mengandungi sekurang-kurangnya 0.8% eleutherosides.
  • Magnesium 400 mg - sehari bersama makanan. Diambil selama dua bulan. Waspada apabila mengambil magnesium jika anda berpenyakit buah pinggang. 
  • Asid amino kompleks - 1 biji dua kali sehari.  Diambil ketika perut kosong.
  • Minyak flaxseed - 1 sudu makan (15-20 ml) sehari bersama makanan. Diambil pada waktu pagi.
Tips
  • Tidur sebentar kira-kira 20 minit pada tengah hari (sebelum Zuhur) atau selepas kerja. Tapi jangan lupa memasang jam loceng: tidur lebih lama akan menganggu waktu tidur pada sebelah malam. 
  • Jangan abaikan sarapan. 
  • Ketika hampir waktu tidur, elakkan makanan berat, berlemak, atau minuman berkafein (seperti kopi, teh, koko). 
  • Tidur dan bangun pada waktu yang sama setiap hari. Tidurlah sekurang-kurangnya lapan jam setiap malam.
  • Bergiatlah selalu. Senaman yang sederhana boleh mengurangkan rasa penat.
  • Jangan bergantung kepada makanan pemberi tenaga atau bergula. Sebaliknya makanlah karbohidrat kompleks (pasta, bijirin dan kekacang) dan lebih buah-buahan dan sayur-sayuran.
  • Lakukan ujian darah untuk mengesan masalah tiroid atau anaemia jika lesu berlanjutan.
moga jadi panduan untuk semua....
a.k.u pun macam kena jompa doktor lah gamaknya
buat check up....

tapi a.k.u agak mosykil perkataan 'dipiawaikan'
di manakah artikel ini berasal...

???






4 comments:

  1. kak maksud dipiawaikan tu..
    standard yang telah ditetapkan oleh Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan (BPFK) dibawah Kementerian Kesihatan Malaysia..
    bagi jenis2 ramuan tradisional dalam makanan..

    Kalu lbh mungkin memudaratkan..

    ReplyDelete
  2. oOOoOOooo..
    maaflah..tak tahu sangat istilah perubatan...thanks Qema

    ReplyDelete
  3. saya ni walaupun tak jaga anak kecik tapi pun tetap jugak selalu letih..
    hukss..

    ReplyDelete
  4. badan dah penat sangat....gamaknya dah tua haaa.....aduhaiii

    ReplyDelete

eh nak komen..alahai...tak sangka ada org nak komen...terima kasih lah ye...terharu achik haaa...ada gak org nak komen...nak nangis ok...ha komen-komen...nanti achik baca dan balas ye...bak kata pantun dua kerat tu...

pecah kaca pecah gelas...sudah baca harap balas...

PEN MERAH PEN BIRU...YOU MARAH I LOVE YOU

Assalamualaikum!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...