SEMAKIN HARI SEMAKIN SAYANG

Sayang Kamu Semua

Thursday, May 12, 2011

Cara Santau Orang | adanyakauuntukku |

Assalamualaikum

Hari ini a.k.u nak ajar kawan-kawan bagaimana ingin santau orang..
haaa.....tetiba jadi guru santau plak kan..
a.k.u serius nieH
sbb...
kita ni kadang-kadang dah usaha sungguh-sungguh
dan buat sehabis baik
tapi masih tak de org hargai
so sebelom orang lain santau kita
baik kita santau org kan

Apa itu SANTAU ?
Korang search lah sendiri kat button pak google tu kan....

tapi apa yang a.k.u nak bgtau nieH..
mmg betul-betul mujarab.
a.k.u tak cakap..
tapi Dato Dr Haji Mohd Fadhilah Kamsah yang cakap...












nauzubillah.....
jauhkan lah a.k.u daripada melakukan perkara yang syirik lagi dibenci ALLAH swt.
Dato Dr Haji Mohd Fadhilah Kamsah tidak mengajar a.k.u santau org

tapi.....dia beritahu..
cara yang terbaik bagaimana ingin membalas dendam...
dendam ni bukan satu perkara yang bagos
lagi-lagi santau...
so jauhilah perkara-perkara yang dibenci Allah swt.

Tuan Haji kata....
perkara yang terbaik
bila kita marah dekat org...
atau rasa macam nak pelangkong org bila kita tak bersalah dia kata bersalah
atau tetiba nak berdendam ke...
ye lah
dalam menempuhi dunia pekerjaan..
kehidupan seharian..
kita mmg tidak boleh lari daripada perasaan hasad dengki..
org tu dengki ngan org ni
org ni dengki ngan org tu...
jadi

amalkan EMPAT perkara di bawah....
ia lebih baik
ia lebih selamat
dan paling utama diredhai...

so perkara-perkara itu ialah

PERTAMA
Doakan dia -  hek eleh..ni semua org boleh buat.....kan kan kan..mesti ramai kata cam tu..tak pun...alah...asyik-asyik doa..asyik doa......tak makbul pun.....

apa yang a.k.u pelajari semalam.....mungkin....kadang kala....doa kita tidak termakbul tu...salah satu sebabnya.....allah kata....contohnya...a.k.u berdoa tiap-tiap hari...nak jadi jutawan....kata org tak kering bibir lah....tapi dah berdoa 80 kali pun..cam tu gakkk.....

Haji kata tak pe....doa lagik....mungkin doa yang kita mintak tu...blom lagi mencapai tahap yang allah kata kita jadi kaya.....mungkin Allah dah tentukan....a.k.u jadi jutawan selepas 81 kali a.k.u berdoa...tapi a.k.u stop berdoa....bila dah 80 kali berdoa...a.ku give up....

a.k.u sepatutnya teros berdoa....tinggal satu lagik tu.....a.k.u pasti jadi jutawan...kerana.....ALLAH TAHU APA YANG BAIK DAN PERLU untuk kita....ni contoh ye kawan-kawan..contoh saja....

JADI berdoa lah yang terbaik untuk org yang berhasad dengki tu....doakan dia bertaubat....ikot landasan islam....tiap-tiap hari..tanpa rasa jemu..

KEDUA
Maafkan dia - ye....maafkan sesiapa sahaja tak kira org yang bersalah mahupun tidak bersalah....malah...kita sendiri nieH..kena mintak maaf...setiap masa..setiap ketika.....kerana...kita kadang-kadang tak sedar..dalam percakapan kita..penulisan kita...kita menyakiti hati org lain....DI KESEMPATAN INI..a.k.u PUN NAK MINTA MAAF pada kawan-kawan semua...a.k.u pun..sejak SELASA lepas....sebelum tidur..meMAAFkan semua org yang a.k.u kenal secara langsong mahupun tidak langsung...

KETIGA
Ceria sentiasa di hadapan dia - kena marah pun senyum....kena pukul pun senyum..gulp..tak de lah sampai kena pukul pun nak senyum kan......jgn tunjukkan yang kita susah hati sbb..dia bertepuk tangan bila kita susah hati....cheer up friends..cuba carik alternatif terbaik untuk tidak menyusahkan hati kita........

KEEMPAT
Beri hadiah - yeayyy dapat hadiah yeayyy...dengan cara ini..org tu mungkin berasa..eh...a.k.u dah buat macam-macam kat dia..tak serik-serik ke..tapi still bg hadiah......

who knows....KEIKHLASAN kita beri dia hadiah..MEMBERI NUR pada diri dia..dan dia berubah...Manusia ni akan berbuah dan bertindak bila hati mereka tersentuh..SENTUHLAH DIA TEPAT DI HATINYA..DIA KAN MENJADI MILIK MU SELAMANYA (erk....lirik lagu plak masuk kan )....

BUKAN SEMUA ORG JAHAT ITU DESTINASI TERAKHIRNYA JAHAT....& BUKAN SEMUA ORG BAIK ITU..DESTINASI TERAKHIRNYA JADI BAIK......mana tau..org yang paling jahat dalam dunia pun..kalau ALLAH limpahkan NUR padanya.....di akhir hayatnya dia jadi insan yang paling DI SAYANGI ALLAH.....dan kita....??

SO....
rumusannya..JANGAN BERHASAD DENGKI DENGAN ORANG
JAUHI PERBUATAN SANTAU-SANTAU yang di benci oleh ALLAH..
jgn menduakan ALLAH..kerana ALLAH itu MAHA ESA..
jgn bersekongkol dengan JIN......
BERKERJA dalam suasana yang CERIA...
jgn ada PRASANGKA BURUK pada rakan sekerja kita.....
INGAT...TABIAT BARU TERBENTUK DALAM 40 HARI....
jd..cuba sedaya upaya untuk berubah jadi baik.....
kalau sehari dua.....dah give up..macam mana kan....

MAAFKAN SAYA YE KAWAN-KAWAN....yang terlebih..yang terkurang......


4 comments:

  1. takut la bab2 santau2 ni kak, minta dijauhkan lah..

    ReplyDelete
  2. maafkan aku jua..
    tp bagusla resepi santau nih..
    aku cuba =_=

    ReplyDelete
  3. sama2 maaf ye Puan Ros...

    sila cuba ye

    ila pun nak cuba gak..
    insyaaLLah.....

    ReplyDelete

eh nak komen..alahai...tak sangka ada org nak komen...terima kasih lah ye...terharu achik haaa...ada gak org nak komen...nak nangis ok...ha komen-komen...nanti achik baca dan balas ye...bak kata pantun dua kerat tu...

pecah kaca pecah gelas...sudah baca harap balas...

PEN MERAH PEN BIRU...YOU MARAH I LOVE YOU

Assalamualaikum!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...