SEMAKIN HARI SEMAKIN SAYANG

Friday, June 17, 2011

Beware of Email Scam Requesting for Banking Information

Assalamualaikum

Beware of Email Scam Requesting for Banking Information
16 June 2011 01:30 PM
Bank Negara Malaysia would like to caution members of the public of the phishing attempts by fraudsters using Bank Negara Malaysia's name to deceive members of the public in disclosing their personal banking details.

The modus operandi of the fraudsters to deceive the victims is as follows:
  1.  Intended victims receive emails purportedly from Bank Negara Malaysia informing them that Bank Negara Malaysia is now collecting personal banking information to update its database. They will be prompted to either click on a link or reply to the email directly.
  2. Once the person clicks on the link provided in the email, they would then be directed to a fake website requesting disclosure of personal financial details such as credit or debit cards details including card code verification (CCV) or other personal identification numbers (PIN).
Members of the public are reminded to ignore those emails and to refrain from giving personal banking information to anyone under any circumstances. Financial institutions, including credit card issuers and Bank Negara Malaysia and all banking institutions will never request for personal banking information when contacting customers, be it via telephone calls, SMS or emails.
  
Bank Negara Malaysia would like to advise members of the public to take the following preventive measures:-
  1. Use web browsers that are up-to-date with built-in phishing filters.
  2. DO NOT trust emails, calls or SMS claiming cash wins or refunds and requesting for personal banking information.
Contact your respective banks or contact the Associations of Banks in Malaysia (ABM) toll-free service called ABMConnect at 1-300-88-9980 when in doubt of the email, SMS or calls.
For more information on financial scams activities, visit the financial fraud alert site at http://fraudalert.bnm.gov.my. Members of the public can contact or visit:
 BNMTELELINK (Customer Contact Centre)
 Tel: 1-300-88-5465
 Fax: (03)2174 1515
 Email: bnmtelelink@bnm.gov.my
 To submit enquiries or complaints, type 15888
 BNM TANYA [your enquiry/complaint]
 BNMLINK (Walk-in Customer Service Centre)
 Block D, Bank Negara Malaysia
 Jalan Dato' Onn
 50480 Kuala Lumpur
(Business hours: Monday - Friday, 9:00 am - 5:00 pm)
  
Or Visit BNMLINK branches in Bank Negara Malaysia Johor Bahru, Penang, Kuala Terengganu, Kota Kinabalu and Kuching or
  
Call ABMConnect (Hotline to Association of Banks in Malaysia)
Tel: 1-300-88-9980
  
--------------------------------------------------------------------------------
Berhati-hati dengan penipuan melalui e-mel yang meminta maklumat perbankan
Bank Negara Malaysia ingin memberikan peringatan kepada orang ramai supaya berhati-hati dengan cubaan memancing maklumat (phishing) oleh individu tertentu yang menggunakan nama Bank Negara Malaysia untuk memperdaya orang ramai dengan tujuan mendapatkan maklumat perbankan peribadi.
  
Modus operandi yang digunakan oleh penipu untuk memperdaya mangsa adalah seperti yang berikut:
  
  1. Mangsa yang disasarkan menerima e-mel yang kononnya dihantar oleh Bank Negara Malaysia untuk memaklumkan bahawa Bank Negara Malaysia sedang mengumpul maklumat perbankan peribadi mereka bagi mengemas kini pangkalan data Bank Negara Malaysia. Mangsa akan diarahkan untuk mengklik pada pautan yang terdapat pada e-mel atau membalas terus e-mel tersebut.
  2. Apabila mangsa mengklik pautan pada e-mel tersebut, satu laman sesawang palsu akan muncul yang meminta mangsa untuk mendedahkan maklumat perbankan peribadi seperti buitran terperinci kad kredit atau debit mangsa termasuk pengesahan kod kad (CCV) atau nombor pengenalan peribadi (PIN).
Orang ramai dinasihati supaya tidak mengendahkan e-mel seperti ini dan tidak mendedahkan maklumat perbankan peribadi kepada sesiapa sahaja dalam apa jua keadaan pun. Institusi kewangan, termasuk pengeluar kad kredit dan Bank Negara Malaysia dan semua institusi perbankan tidak pernah meminta maklumat perbankan peribadi apabila menghubungi pelanggan bank, sama ada melalui panggilan telefon, SMS atau e-mel.
  
Bank Negara Malaysia ingin menasihati orang ramai supaya mengambil langkah-langkah pencegahan yang berikut:
  
  1. Guna pelayar sesawang (web browsers) terkini yang telah disiap pasang dengan penapis maklumat yang dipancing (phishing filters)
  2. JANGAN mempercayai e-mel, panggilan telefon atau SMS yang menjanjikan hadiah wang tunai atau bayaran balik wang dan meminta maklumat perbankan peribadi.
Hubungi bank anda atau perkhidmatan bebas tol Persatuan Bank-Bank Malaysia (ABM) yang dikenali sebagai ABMConnect di 1-300-88-9980 apabila anda berasa ragu-ragu dengan sebarang e-mel, panggilan telefon atau SMS.
Untuk maklumat lanjut berhubung aktiviti penipuan kewangan, orang ramai boleh melawat laman amaran penipuan kewangan di http://fraudalert.bnm.gov.my. Orang ramai juga boleh menghubungi atau melawat:
  
BNMTELELINK (Pusat Perhubungan Pelanggan)
 Tel: 1-300-88-5465
 Faksimile: (03)2174 1515
 E-mel: bnmtelelink@bnm.gov.my
 
Untuk menghantar pertanyaan atau aduan melalui perkhidmatan SMS, sila taip: BNM TANYA [pertanyaan/aduan anda] dan hantar kepada 15888
  
BNMLINK (Pusat Perkhidmatan bagi Pengunjung)
 Blok D, Bank Negara Malaysia
 Jalan Dato' Onn
 50480 Kuala Lumpur
 (Waktu urusan: Isnin - Jumaat, 9:00 pagi - 5:00 petang)
 Atau Melawat cawangan BNMLINK di Bank Negara Malaysia Cawangan Johor Bahru, Pulau Pinang, Kuala Terengganu, Kota Kinabalu and Kuching atau
  
Telefon ABMConnect (Talian Persatuan Bank-Bank Dalam Malaysia)
Tel: 1-300-88-9980

No comments:

Post a Comment

eh nak komen..alahai...tak sangka ada org nak komen...terima kasih lah ye...terharu achik haaa...ada gak org nak komen...nak nangis ok...ha komen-komen...nanti achik baca dan balas ye...bak kata pantun dua kerat tu...

pecah kaca pecah gelas...sudah baca harap balas...

PEN MERAH PEN BIRU...YOU MARAH I LOVE YOU

Assalamualaikum!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...