SEMAKIN HARI SEMAKIN SAYANG

Monday, October 31, 2011

Kenapa orang Islam sembah bangunan kain hitam tu?

Assalamualaikum


cuba selami perbualan dua makhluk Allah s.w.t  di bawah
jawapan tersirat..
walaupun soalan agak kasar
tapi jawapan yang diberikan sangat bagus dan cerdik sekali....

macam ada satu cerita lain pasal penampar...
lebih kuranglah cerita cam ni gak...
tapi yang penampar tu...soalan dia Allah tu wujud ke?
tak salah a.k.u lah..

so org tu bg penampar kat dia
dan dia explain kenapa dia tampar org tu..
jawapan dia mmg MENUNJUKKAN ALLAH ITU WUJUD...
korang tahu tak pasal cite nieH??

tak pelah....nanti search ye pasal tu
sila baca perbualan di bawah...



"Kenapa orang Islam sembah bangunan kain hitam tu?"


"Oh.. itu Kaabah atau nama lainnya Baitullah"

"Baitullah tu apa?"


"Secara terjemahan mudah maknanya Rumah Allah"


"Allah ada dalam tu?"


"Tak.."

"Jadi, kenapa sembah bangunan tu kalau Allah tak ada dalam tu?"

"Yang saya sembah bukannya bangunan tu.."

"Kamu sembah apa?"


"Saya sembah Allah swt"

"Jadi, kenapa sembah bangunan tu?"

"Saya menghadap sahaja ke arah Kaabah tetapi saya tak sembah Kaabah.."

"Bukankah kamu sujud ke arah Kaabah, maknanya kamu sembah Kaabah la.."

"Kamu pernah tgk perlawanan bola dalam TV?"

"Pernah.. selalu.."

"Kamu tengok tv ke tengok perlawanan bola?"

"Tengok perlawanan bola la.."


"Di mana?"

"Dalam tv la.."

"Cuba buka tv tu, tengok di dalamnya ada stadium dan perlawanan bola ke tak.."

"Memanglah tak ada.. tapi itukan gambarnya ada.."


"Bukalah dalam tv, tengok ada ke tak gambar perlawanan bola dalam tu.."


"So..?"

"Maknanya kamu tengok tv, bukan perlawanan bola.. betul tak?"

"Tak.. aku tengok perlawanan bola la melaui tv tu.."


"Peliknya.."

"Sebab apa pulak pelik?"


"Ye la, kau cakap tengok perlawanan bola, sedangkan aku tengok dalam tv tu tak ada apa-apa.. yg ada hanya wayar je berselirat.."

"Memanglah dalam tv tu ada banyak wayar, tapi tv tu menayangkan gambar-gambar perlawanan bola dalamnya.."


"Hurm.. jadi tak peliklah ni..?"

"Ya.. tak pelik.."

"Jadi tak pelik jugalah aku sujud ke arah Kaabah untuk menyembah Allah swt.. walau pun dalam Kaabah tak ada Allah.."

"Erk.. kau betul.."




 

3 comments:

  1. Subhanallah.

    betul tu Ila.
    suka cerita nih.

    ReplyDelete
  2. @wos

    kadang2 tak pernah terfikir pun ada soalan cam nie....

    ReplyDelete

eh nak komen..alahai...tak sangka ada org nak komen...terima kasih lah ye...terharu achik haaa...ada gak org nak komen...nak nangis ok...ha komen-komen...nanti achik baca dan balas ye...bak kata pantun dua kerat tu...

pecah kaca pecah gelas...sudah baca harap balas...

PEN MERAH PEN BIRU...YOU MARAH I LOVE YOU

Assalamualaikum!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...