SEMAKIN HARI SEMAKIN SAYANG

Thursday, January 22, 2015

Kerepek Ngaku dengan Petua lagi...

Assalamualaikum





dari sehari ke sehari
setahun ke setahun nak membuat Kerepek Ngaku nieH
bukan susah sangat pun..

tapi ntah kenapa malam hari tu
'roh' rajin sampai..
gigih menggoreng walaupun jam dekat kul 10 malam...ha ha ha
lagi satu..tangan ni rajin membeli sebab buah dia gumuk gumukkkkk...
geram ok
kebetulan singgah AEON Wangsa Maju tu
masuk je supermarket....wallahhh di hidangkan dengan buah ngaku nieH..
ape lagi........


ni lah buah ngaku atau dalam bahasa englishnya Arrowhead..
buah ni selalu muncul bila nak Tahun Baru China...




selain  boleh di buat keropok..
boleh juga menggantikan 'kentang' dengan buah ngaku nieH
kalau nak masak daging ke....ikan bilis goreng cili ke..
cuba torai.....substitute dengan ngaku...
(ni info a.k.u dapat dari google je..try belum lagi..tapi bila dah proses jadikan kerepek..ye a.k.u yakin memang sesuai untuk di substitute dengan kentang)








setelah dikupas kulit dan dibersihkan. dan di hiris..beginilah rupanya....
petua dari net juga ada mengatakan...
kalau nak pilih buah ngaku ni...pilih yang 'bahagian' bawah buah tu tidak merekah.....
kenapa? sebab...nanti ada pembaziran...nak buang bahagian dia yang merekah tu....sbb bahagian tu memang kotor..takkan kite nak goreng kannn..confirm buang..so dari berbuang...baik pilih buah yang elok sikit..

pastu tangkai buahnya jangan di tanggalkan....senang nanti nak menyagat :)
dan ada petua jugak lagi
kalau nak menggoreng...biar sampai tak de buih..tu menandakan sudah masak sepenuhnya
dan jangan pulak kata sampai tak de buih..korang biar hangit plak ye
pastu ada jugak kata....kalau nak letak garam masa menggoreng pun boleh :) tapi sikit saja..
campak je garam dalam minyak tu ye....tak de masalah..tapi ada jugak yang buat air garam....tapi macam pelik pulak letakkan air dalam minyak......tak meletup-letup kah?
by the way,  kalau nak letak selepas masak pun..tak salah ....

pastu pilih buah yang pejal..jgn yang lembik...
ada satu lagi petua..jangan gunakan minyak yang terlalu panas..dikhuatiri....ngaku akan cepat hangit :)


a.k.u mula-mula musykil gak..kenapa letak sikit garam
tapi bila a.k.u dah buat sendiri
ye......a.k.u lagi teruk ok..tak letak garam
macam mana tu..
dari penelitian...
penelitian ok...
buah ngaku ni dah lemak manis...sedap lah kudap begitu saja
so memang betullah orang kata kena letak garam sikit sahaja

dan untuk a.k.u ni yang memang kurang garam dalam pemakanan dan masakan
memang a.k.u prefer tidak letak garam pun dalam keropok ngaku nieH...


abaikan je lah yang tebal nipis tu
sebabnya..kat rumah tak de penyagat
manual je potong tuuu
ada tebal ada nipis..
pisau kat rumah tu pun....kalau nak potong sayur pun macam segan hidup tak mahu..heheheh






Alieyah tak tunggu sejuk dan letak dalam bekas
dia dan ngappPpppP malam tu jugak yang di ambil direct dari dulang..
tengokkKkK....
sedap kannnnn..
jadi cubalah.....
tengah ada buahnya kan....
kang dah tak de..susah pulak ye






selamat me'ngaku'!!




No comments:

Post a Comment

eh nak komen..alahai...tak sangka ada org nak komen...terima kasih lah ye...terharu achik haaa...ada gak org nak komen...nak nangis ok...ha komen-komen...nanti achik baca dan balas ye...bak kata pantun dua kerat tu...

pecah kaca pecah gelas...sudah baca harap balas...

PEN MERAH PEN BIRU...YOU MARAH I LOVE YOU

Assalamualaikum!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...