SEMAKIN HARI SEMAKIN SAYANG

Sayang Kamu Semua

Thursday, January 10, 2013

Her First Day in School

Assalamualaikum


orang lain dah cite ntah ke mana
a.k.u baru nak cite ye...

jangan korang boring sudah lah ye..
kisahnya bermula pada 2 January 2013...
seawal pagi bangun (ehem ehem...idoklah mana awal pun)
kuar rumah 6.30 pagi...
sampai sekolah ngam-ngam kul 7.30 pagi
tu hari pertama kannnnn
disebabkan ngam-ngam sampai
pada hari kedua kami keluar kul 6.15 pagi....

sebelum memulakan kisah sekolah pada hari yang pertama..
jom makan dulu
siap request nak maggi ok..sabo jelah kannn
si adik kat sebelah dok kenen-kenen nak
sib baik mood Kak Long ok.....
share lah berdua...



lepas makan....terdengar annoucement...
suh murid darjah satu..beratur di tempat yang lain
a.k.u pun bawaklah si Alieyah berator...
masa ni a.k.u biar dia berator tanpa beg
ye lah nak usung sana sini beg..rimas...ha ha ha...

tapi muka si Alieyah ni toyer jeee
dia tengok orang lain bawak beg...
teros dia berbisik kat a.k.u nak beg...



ni baru lah nak senyum sikit sebab dah dapat beg
ehhh ada Puteri kat belakang..
tu kawan baik Alieyah sekrang ok
tak sangka plak hari pertama dah beratur dekat-dekat....



bila semua dah OK...
baru budak-budak darjah satu ni di bawa ke kawasan dewannnnn.....
dengar itu ini..
** adoi ..torture nyer..rsanya dah berpuluh tahun tinggalkan mendengar jeritan cikgu **
pastu semua masuk ke kelas masing-masing termasuk darjah satu
masa ni a.k.u malas nak follow ...
pastu babah tanya Alieyah duk tang mana...
a.k.u kata gi lah naik ataih tengok..kelas dia hujung sekali...



bila babah dah sampai balik ke bawah
a.k.u tanya..Alieyah dok tang mana??
depannnnnnnnn sekali
amboi..depan ok
a.k.u dok assumed depan tu...cam ok dok depan...maybe barisan kedua ketiga
tup tup..naik-naik..amik ko...boleh dia pilih sebelah pintu.....
bukan kelas kebangsaan je sebelah pintu
kelas KAFA pun dia sebelah pintu
isk Alieyah Pintu ke haper kan..hehehhe
tapi ok gak sebelah pintu
senang ibu nak amik gambar
ibu kan Mamarazi....





ada satu babak tu..orang lain dok berdiri
anak a.k.u duduk ok
see see...boleh selamber je dia duduk padahal orang lain berdiri....

kat bawah ni rehat hari pertama...
nasik lemak kosong...no sambal..no kacang..no bilis..
cuma nasi dan telur...



lepas je makan...
a.k.u naik kelas sat....
amik gambar dia dalam kelas
amik gambar jadual waktu dan jadual kemas bilik darjah
Alieyah dah ada tugas ok
sapu sampah....hehehhe.....
bersih lah tu si Alieyah ni menyapu...
sambil-sambil amik gambar tu
berkenalan lah sikit dengan mak-mak budak sekelas Alieyah
siap amik no telefon....
bagus kan dia orang..a.k.u ni sengih-sengih je..depa mintak no a.k.u bagi..pastu a.k.u mintak balik
tapi bagus gak ada mak-mak cenggini..depa lebih berpengalaman....
senang kann .. mana tau ada kekeliruan fakta.....
boleh calling-calling..

kebetulan dalam kelas Alieyah ni ada orang nama sama ..
tapi namanya Alyaa.....
so dalam kelas...a.k.u tak tahulah cikgu panggil apa..Fatin kot..sbb kat jadual sapu sampah tu..memang dia letak Fatin...





bila nak balik tu..
a.k.u nampak budak-budak ni dah buat dewan macam ruamh sendiri
siap berbaring bagai....
sib baik Alieyah tak berbaring tau..kotor baju..ibu ni dah lah 'rajin'...

actually hari pertama ni a.k.u memang amik coti
dannnn..pegi ke KAMDAR carik baru KAFA...
boleh?
ibu terlupa beli baju warna biru..tudung bleh plak beli..adoi...




habis hari yang pertama...
bersambung pada hari kedua...
hari kedua a.k.u dah biarkan Alieyah
tapi masa rehat..a.k.u gi jengok jap
bila a.k.u sampai je

a.k.u dok tengok dia kat kolam.....
hamboiii......
bila a.k.u panggil tanya mana bekal
dia boleh cakap kat kelas
bila tanya lagi naper tak bawak turun
"cikgu tak suruh pun"
adoi.....sabo jekan




muka sedih je..sebab kena mrah ngan ibu suh makan...
orang suh makan dulu..kang pegi lah main
dia boleh main, main dan main...
dah nama budak kannnn....
tak boleh terpisah dengan semangat nak main
duit dah habis dahh waktu nieH..macam-macam dia beli




ni lah uniform KAFA Alieyah
warna biru Pengawas..
gedik ya amat
nak pakai tudung susah..
nak butangkan baju susah
sumenyer geli.....
adoi...ibu geletek sungguh kang baru tahu...



hari yang ketiga..
a.k.u jengah masa rehat gak
nampak tak bekas makanan dan botol air pink kat atas meja tu
haaaaaaaaaaaaa Alieyah punya ok..
tapi dia kat mana??
nampak dua orang yang tengah membeli tuuuuuuuuuuuuuuu
bekal ada..tapi masih nak membeli...
macam a.k.u gak..'giler shopping'....ha ha ha





masa ni a.k.u tengok je dari jauhhhh
tengok gelagat dia cam mana
lepas dari hari itu
a.k.u dah tak pergi jenguk waktu rehat dia
a.k.u perati macam dia dah boleh beli sendiri
bayar sendiri...
ok lah tuuuuu
siap-siap pesan dahhh jangan beli apa-apa kat kedai buku
ibu tak suka.......
walaupun muka Alieyah toyer bila dapat instruction...
dia terpaksa redha..kang ibu marah...

tapi Alhamdulillah
setakat ni..blom ada apa-apa lagi dia bawak balik dari 'kedai buku'
duit habis kat makanan ok..tapi jgn benda-benda lain yang dia sendiri tak guna...

ok lah......
minggu kedua persekolahan pun dah bermula
Alieyah memang a.k.u dah tinggalkan bila hantar ke sekolah
dah tak de tunggu sampai cikgu habis menyampaikan amanat....
lepas ni ... a.k.u macam nak lepaskan dia tuk tukar baju KAFA sendiri... :)
hopefully dia boleh lahhh

jadinya
jadual rutin Alieyah
pagi sekolah kebangsaan..petang dari 2.30 ke 4.30 petang di kelas KAFA...dan insyaallah dari 4.30 ke 5.30 ada kelas mengaji....

tak yah dah a.k.u terkejar-kejar nak amik dia kul 4.30 tuuuu...
so far...Alieyah suka dengan sekolah dia
senang hati ibu....

tapi bab buang air..tetap kat office ibu..adoi...

cam ne tu?




8 comments:

  1. Heheh :D mcm2 kan perangai budak2...
    bab geli2 masa nak butangkan baju & pakai kan tudung..samalah ngan pangai akak Qis tu....
    mcm la org nak geletek dia....
    geram tau :D

    So, akak dah ok la kalau nak tinggalkan Alieyah uruskan diri sendiri utk kelas KAFA? saya dulu walau dia dah pandai urus diri, dtg jugak waktu lunch, saje nak pantau caner keadaan dia..lepas tu baru boleh lepas kan dah dgn hati yg tenang...

    Itupun dia dah darjah 2 ni, saya saje luangkan msa jugak pg jenguk dia waktu lunch. So, boleh mkn sekali dgn dia...

    ReplyDelete
  2. sama yek..tu lah pasal..akak siap cubit dia tau..geram
    suh buat sendiri tak tahu pulak
    bila nak buat..bleh geli....panasss tul hati....heheheh

    insyaallah..cuba lah...tapi cam was was lagik....kelas kebangsaan tu OK..KAFA ada problem..dia tu akak suh tukar baju kat sekolah dia tak moh.....

    tapi lunch akak memang pegi kot.....
    sama ada bawak masok opis atau lunch ngan dia

    ReplyDelete
  3. hihi....bgusla...alieya da pndi bwk dri dier nmpknya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaallah..anak2 kite memang pandai berdikari :)

      Delete
  4. big girl dh alieyah..huhu..nmpk die independent btol kak ila..turn zt bln 12 thn ni,hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. gud luck Zeti.....sure ibu akan jadi lebh gelabah ari anak yang masok sekolah....anak memang buat selamber dia jeeeeeee

      Delete

eh nak komen..alahai...tak sangka ada org nak komen...terima kasih lah ye...terharu achik haaa...ada gak org nak komen...nak nangis ok...ha komen-komen...nanti achik baca dan balas ye...bak kata pantun dua kerat tu...

pecah kaca pecah gelas...sudah baca harap balas...

PEN MERAH PEN BIRU...YOU MARAH I LOVE YOU

Assalamualaikum!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...